/ ساختار سازمانی / معاونت پژوهشی / امور پژوهشی / کتابخانه / تاریخچه و معرفی

تاریخچه و معرفی

 

 


تاريخچه و معرفي:

خط مشی کتابخانه دانشگاه گردآوری ، نگهداری و سازماندهی مواد و منابع نوشتاری و غیر نوشتاری به منظور بهره گیری در امر آموزش و پژوهش است .كتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری همزمان با تأسيس اين دانشگاه در بهمن ماه سال ۱۳۷۱مصادف با ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی و روز میلاد مسعود حضرت بقیه ا... الاعظم (ارواحنا فدا) بر اساس نیاز و ضرورت جامعه دانشگاهی به ویژه اساتید ،دانشجویان و کارکنان این واحد فعالیت خود را با کتب اهدایی شهید قاسمی ( نماینده مردم ساری) آغاز کرد.

در پاییز سال ۱۳۸۷ ساختمان جديد كتابخانه مرکزی واقع در کیلومتر ۷ جاده دریا ( مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری) با حضور دکتر جاسبی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی به وسعت ۱۳۵۵ متر مربع آماده بهره برداری گردید. اکنون پس از گذشت سه سال از فعالیت این کتابخانه، علاوه بر رشد مجموعه، تعداد مراجعین به کتابخانه نیز نسبت به سالهای پیش از سال ۱۳۸۷ رشدی صعودی داشته است ، بطوریکه در حال حاضر میانگین استفاده از بخش های مختلف این مرکز بیش ازسه برابر شده و در طول ترم بطور میانگین، روزانه این مجموعه پذیرای بیش از ۸۰۰ نفر از اعضای کتابخانه شامل: دانشجویان، اساتید، کارکنان دانشگاه و سایر مراکز علمی و پژوهشی بر اساس ضوابط و مقررات است.

 

 

 

مشخصات کلی:

کتابخانه ها:  کتابخانه مرکزی و کتابخانه علوم پزشکی
بخشهای کتابخانه:
  خدمات فنی/ امانت/ مرجع/نشریات/ پایان نامه/سالن های مطالعه دانشجویان و اساتید
زیربنای کتابخانه:
  کتابخانه مرکزی ۱۳۵۵ متر مربع و کتابخانه علوم پزشکی۳۵۰ متر مربع

 

 تعداد کارکنان: ۹ نفر
مجموع کتب فارسی و لاتین: ۷۷۲۰۰۰ جلد (۲۹۳۷۳ عنوان)
کتب فارسی: ۲۴۷۸۳ عنوان (۷۰۰۰۰ جلد)
کتب لاتین: ۴۵۹۰ عنوان (۷۲۰۰ جلد)
تعداد نشریات فارسی: ۷۰۰ عنوان
تعداد نشریات لاتین: ۳۰ عنوان
تعداد پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی: ۵۶۰۰ جلد
نرم افزار کتابخانه: سیتم گردش امانت و جستجوی منابع (سیمرغ)

تعداد اعضاء: ۶۳۲۱ نفر
میانگین مراجعه روزانه: ۸۰۰ نفر
سیستم رده بندی کتابخانه: کنگره (LC)
نوع دسترسی: مخزن قفسه بسته /مرجع قفسه باز
آمار امانت از مهرماه۱۳۸۹ تا شهریور۱۳۹۰ شامل : ۲۱۶۷۳ جلد امانت و ۲۱۲۸۷ جلد بازگشت بوده است

 

 

معرفی پرسنل کتابخانه
 
 

 

 
 ردیف
نام و نام خانودگی
عنوان پست سازمانی
محل فعالیت/ نوع فعالیت
مدرک و گرایش تحصیلی
۱
منوچهر طاهری
مسئول امورکتابخانه
کتابخانه مرکزی – مدیریت کتابخانه
علم اطلاعات و دانش شناسی و
مهنسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات)
۲
مجتبی افضلی
کارشناس کتابداری
مسئول بخش مرجع کتابخانه مرکزی
کارشناسی ارشد
۳
یاسر رمضانپور
کارشناس کتابداری
مسئول بخش مخزن و امانات کتابخانه مرکزی
کارشناسی علوم اجتماعی
۴
سید حسین رحیمی
متصدی کتابخانه
مسئول امور پایان نامه و نشریات کتابخانه مرکزی
دیپلم
۵
طاهره رستمیان
کارشناس کتابداری
مسئول بخش مخزن و امانات کتابخانه علوم پزشکی
کارشناسی
۶
سیده فاطمه هاشمی
کارشناس کتابداری
 مخزن کتابخانه مرکزی
کارشناس ادبیات فارسی
۷
مسلم هلاکو
کارشناس کتابداری
مسئول مخزن کتابخانه مرکزی
کارشناس میریت
۸
محمدرضا صادقی
کارشناس کتابداری
مسئول مرجع علوم پزشکی
کارشناسی ارشد
 

 

 

 

شرايط عضويت:

۱. اعضاء هيات علمي تمام وقت و نيمه وقت مي توانند با ارائه کارت شناسايي و يا معرفي ‌نامه مدير گروه همراه با يك قطعه عكس ۴*۳ به عضويت كتابخانه درآيند.

۲. اعضاء هيأت علمي حق‌التدريس مي‌توانند با ارائه كارت شناسايي معتبر از منابع كتابخانه در بخش مرجع و سالن هاي مطالعه بصورت ساعتي استفاده نمايند. (اين دسته از افراد نمي‌توانند به عضويت كتابخانه درآيند).

۳. دانشجويان مي‌توانند با ارائه برگه انتخاب واحد ترم جاري، دو قطعه عكس ۴*۳ و تكميل فرم عضويت به عضويت كتابخانه درآيند.

۴. كاركنان رسمي واحد مي‌توانند با ارائه كارت شناسايي يا حکم كارگزيني و يك قطعه عكس ۴*۳ به عضويت كتابخانه در آيند.

۵. دانشجويان ساير واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامي با ارائه کارت معتبر دانشجويي مي توانند با رعايت ضوابط و مقررات کتابخانه از منابع در محل کتابخانه استفاده نمايند.سرويس دهي به اين افراد در صورت مهيا بودن امکانات در روزهايي که از سوي کتابخانه در ابتداي هر ترم مشخص مي گردد امکان پذير است.

۶. متقاضيان ساير مراکز نيز در صورت ضرورت با توجه به امکانات موجود کتابخانه با ارائه نامه رسمي از مرکز يا سازمان مطبوع و تاييد معاونت محترم پژوهش با هماهنگي مسئول کتابخانه دانشگاه مي توانند از منابع در ايامي که از سوي کتابخانه مشخص مي شود در محل کتابخانه استفاده نمايند.

 

 
 
تعداد مجاز امانت منابع
 

 

 

ردیف
مراجعان
تعداد کتاب مجاز برای امانت
مدت زمان امانت
۱
اساتید
۸
۲۱روز
۲
دانشجویان دکتری
۵
۱۴روز
۳
دانشجویان کارشناسی ارشد
۴
۷روز
۴
دانشجویان کارشناسی
۳
۷روز
۵
کارکنان
۴
۱۴ روز

 

 


اعضای کتابخانه مرکزی در صورت تاخیر در بازگرداندن کتاب مشمول پرداخت جریمه بر اساس مقررات کتابخانه خواهند شد.

 
 
 
ساعات کار کتابخانه در طول ترم بر اساس جدول زمان بندی زیر می باشد.

بخش امانت: از ساعت 7:35 لغایت 16

بخش مرجع: از ساعت 7:35 لغایت  16

سالن های مطالعه:  از ساعت 7:30 لغایت  16:45

 

 

شرح وظایف کتابداران در بخش های مختلف

۱. خدمات فنی

در این بخش کارهای آماده سازی و ثبت کتاب فهرست نویسی کتب لاتین و فارسی انجام می شود.
کتابهای فارسی با استفاده از سی دی های ارسالی از کتابخانه ملی و کتابهای لاتین بصورت آنلاین از کتابخانه کنگره آمریکا فهرست می شوند .
تهیه بارکدها و لیبل های کتب نیز از جمله کارهای این بخش محسوب می شود.
در صورت لزوم تهیه گزارشات و آمارهای مربوط به کتابخانه در این بخش انجام می گیرد.
کلیه کارهای مربوط به کتب کتابخانه علوم پزشکی نیز در این قسمت انجام می گیرد.

۲. بخش امانت

 

 

این بخش ارایه خدمات به مراجعان را عهده دار می باشد از جمله خدماتی که دراین بخش ارایه می شود عبارتند از : امانت دادن منابع غیرمرجع - پیگیری برگشت منابع
در این بخش خدمات با استفاده از نرم افزار پارس آذرخش بصورت مکانیزه انجام می گیرد که این امر بر سرعت و دقت کار می افزاید.
مخزن کتاب برای اعضاء هیئت علمی و کارکنان دانشگاه باز بوده ولی دانشجویان حق ورود به مخزن کتابخانه را ندارند.

۳. بخش مرجع ( کتابهای مرجع، نشریات ، پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی)

در این بخش کتب مرجع نگهداری می شوند.
کتاب مرجع کتابی است که امانت داده نمی شود و باید در محل کتابخانه مورد استفاده قرار گیرد. این کتب با علامت " م" برای کتابهای فارسی و "R" برای کتابهای لاتین مشخص می شوند.

 

دائره المعارفها, واژه نامه ها, فرهنگها, اطلسها, زندگینامه ها, سالنامه ها و ... از جمله منابع مرجع محسوب می شوند. البته برخی از منابع کم یاب و نایاب تک نسخای نیز در این بخش نگهداری می شود.
در قسمت مرجع کتابخانه دانشگاه علاوه بر منابع بالا نشریات فارسی و لاتین- پایان نامه ها نیز نگهداری می شوند.

 

 

 

 

شرح وظایف بخش های مختلف کتابخانه

 

 

الف – بخش خدمات فنی و سفارشات

 

اهم فعاليتهاي این بخش عبارتند از:

۱ - جمع آوري و ارسال كاتالوگ ناشرين به مدیران گروه جهت انتخاب كتاب ها،

۲- كنترل انتخاب‌ها با موجودي كتابخانه

۴- تهيه صورتحساب از چند كارگزار و بعد از آن قيمتها بررسي شده و يكي از آنها انتخاب و جهت دريافت مجوز از طريق به امور پژوهشي ارسال گردید.

۵- کمک در روند آبونه نشریات اعم از مکاتبه و تماس تلفنی با ناشر و کارگزار و هماهنگی جهت حق آبونه سالانه و ....

 

 

ب - بخش مرجع ، نشريات و پایان نامه ها

فعالیت های ارائه شده در این بخش شامل:

۱- پس از دريافت هر نشريه و ممهور شدن آن به مهر كتابخانه، اطلاعات مجله دريافت شده به پايگاه اطلاعاتي كتابخانه( پارس آذرخش) اضافه مي‌گردد و نشريه در محل نمايش نشريات جديد جهت دسترسي سريع مراجعين گذاشته مي‌شود. شماره‌هاي گذشتة نشريات پايين همان طبقه چيده مي‌شود. لازم به ذکر است در پايان هر سال، نشريات دسته بندي و جهت صحافي آماده مي‌گردد. پس از انجام مراحل صحافي و دريافت مجله در قفسه‌هاي مخصوصي كه با روش الفبايي عنوان منظم شده است چيده ميشوند.

۲- جهت پي گيري و دريافت مجلات پس از دريافت هر محموله، كسري نشريات به كارگزار اعلام مي‌گردد.

۳- كمك به مراجعين در تهيه مقاله موردنياز در نشریات ، بازیابی منابع مرجع ، پایان نامه ها و طرح های پژوهشی و....

(اشتراك نشريات داخلي در سال ۱۳۸۹ ۲۵۰ عنوان می باشد.)

 

 

ج- بخش فهرست نويسي

 

پس از دريافت كتابها، امور مربوط به فهرست نويسي و طبقه بندي آنها براساس طبقه بندی كنگره فهرست نويسي شده و اطلاعات مربوط به هر كتاب با استفاده از نرم افزار کتابشناسی ملی و پایگاه های کتابشناسی مرتبط نظر کتابخانه کنگره و در پاره ای از اوقات پایگاه های دانشگاه های داخلی و.. جمع آوری ( ایزو) و به نرم افزار كتابخانه( پارس آذرخش) انتقال داده مي‌شود. كتابهايي كه فهرست آنها در هيچ يك از منابع فوق موجود نباشد، بصورت بنيادي در كتابخانه انجام مي‌‌گيرد، و پس از كنترل ركوردها در بخش مديريت امور مربوط به آماده سازي كتاب انجام و به مخزن كتاب ارسال مي‌گردد.

چاپ و الصاق لیبل های بارکد ، شماره راهنمای عطف ، ممهور نمودن کتابها به مهر کتابخانه، ثبت شماره مدرک ، تاریخ ثبت و... از دیگر فعالیتهای انجام شده در این بخش می باشد.

در فواصل زمانی مشخص فهرستی از كتابهاي جديد، تهيه و در تابلو كتابخانه نصب مي‌گردد. گاهی اوقات نیز اين كتابها پس از نمايشگاهي كه در كتابخانه برگزار مي‌شود، به مخزن كتاب فرستاده مي‎شود.

 

 

د- بخش پايان نامه‌ها

۱. ورود اطلاعات پایان نامه ها به بخش مربوطه پارس آذرخش شامل اطلاعات پدیدآور ، استاد راهنما، استاد مشاور و ...

۲. ممهور نمودن پایان نامه به مهر کتابخانه و درج شماره ثبت

۳. امانت پایان نامه جهت استفاده در محل مطابق آیین نامه کتابخاانه

 

و- ميز امانت

 

بطور خلاصه فعالیت های انجام شده در این بخش شامل ، مصاحبه با دانشجو جهت مشاوره در بازیابی منابع مطلوب، بازیابی منابع مورد درخواست از قفسه ها ، انجام فرایند امانت با ا ستفاده از نرم افزار پارس آذرخش بطور مکانیزه ، رف خوانی، صدور کارت عضویت ، تصویه حساب ، ثبت منابع مورد درخواست دانشجویان که در کتابخانه موجود نبوده و...

گفتنی است در سال جاری تعداد مراجعين بطور متوسط در روز به این بخش ۸۰۰ نفر بوده است.

 

 

ه - اطلاع رسانی و فهرست یارانه ای

۱. کمک به بازیابی اطلاعات از طریق اینترنت در بانک های نشریات از جمله noormags و magiran .com و ...

۲. راهنمایی جهت استفاد از کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس www.dhghtallibraryplus.com/idl۱

۳. کمک به تهیه گزارشاتی نظیر تازه های کتابخانه ، فهرست موضوعی منابع و.....

 

 

 


میزان بازدید: 3817   امتیاز این صفحه: 0

عضویت در خبرنامه

آمار بازدید       امروز: 1088    ديروز: 7755    اين ماه: 19173    تاکنون : 2137370